Re: [Lista Criptica] compartir noticia

Author: doppel
To: Criptica - Llista de debat
Subject: Re: [Lista Criptica] compartir noticia
Hola,

afegint alguns elements al que tu ja has comentat,

Naturalment, dir el sorgiment de drons solars d'alta tecnologia comporta
el seu ús futur en el context d'operacions de vigilància o militars.
Això deia Snowden en un article que vam traduïr fa poc a Críptica [1]

"Tomemos, por ejemplo, el Santo Grial en lo que se refiere al tiempo de
vuelo de los drones, una capacidad que Estados Unidos ha estado
persiguiendo siempre. El objetivo es desplegar drones alimentados por
energía solar que puedan permanecer en el aire durante semanas, sin
tener nunca que aterrizar. Una vez que se puedan desarrollar estas
aeronaves y se les añada cualquier dispositivo capaz de recolectar
señales electrónicas, se podrán monitorizar sin interrupciones todas las
emanaciones de, por ejemplo, las direcciones de red de todos los
ordenadores portátiles, smartphones o iPods… Y no solamente la ubicación
de un dispositivo en una ciudad determinada, sino también la habitación
en la que “vive” cada aparato, adónde va en un determinado momento, y
siguiendo qué ruta. Una vez conoces los dispositivos, conoces a quienes
los utilizan. Cuando empiezas a hacer esto sobre distintas ciudades,
pasas a rastrear los movimientos no solamente de personas individuales,
sino de poblaciones enteras".

El problema que comporten aquests aparells és més o menys el mateix que
el dels avions al context bèl·lic: que les fronteres o "límits" passen a
ser una cosa secundària, ja que l'atmosfera terrestre ho recobreix tot
("tanto los planes de un ejército como los de una flota, sólo alcanzaban
la línea de frente del enemigo. En contraste, los planes aéreos podían
golpear casi cualquier parte del territorio enemigo" [2]). Seguint la
teva comparació, és un cotxe de Google que podrà moure's per on vulgui
(no només pels carrers que delimiten l'espai urbà), el qual pot
enregistrar el moviment de persones i el trànsit de dades de tota una
ciutat, i que és difícilment identificable des de terra. Això sí,
faltarà veure fins quin punt es pot "justificar" que sobrevoli en països
on no hi ha problemes de connexió a Internet (a més, potser hi ha algun
tipus d'impediment legal).

Sobre l'estructura de l'"Internet de Facebook"... sembla que és, com tu
dius "Facebook convertit en Internet" [alerta de perill!]: les seves
polítiques xungues de protecció de dades, limitació de continguts,
problemes de privadesa (crec que hi havia problemes per navegar per
pàgines amb certificat SSL)... això sí, tot plegat disfressat amb una
"bona cara" que serveix per netejar la imatge actual de l'empresa.
Zuckerberg riu.

[1]: https://www.criptica.org/index.html@p=317.html
[2]:
https://remilitari.blogspot.de/2012/04/la-teoria-del-poder-aereo-de-giulio.html